Beni-Suef University; Faculty of ArtsJournal of Distance Learning and Open Learning2314-882981420200501The degree of availability of the integration of e-learning requirements in universities: from the perspective of students and ways of developingدرجة توافر متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات: من وجهة نظر الطلبة وسبل تطویرها11737869310.21608/jdlol.2020.78693ENRehab Fayez AhmedYoussefAssistant Professor of Information Technology. Department of Information Sciences, College of Arts Beni-Suef UniversityFaraj IbrahimAbu ShamalehProfessor of Curriculum and Teaching Methods of Mathematics.(Previously) Gaza Training Community CollegeJournal Article20200324The aim of this research was to determine the degree of availability of e-learning integration requirements in universities from the point of view of students (material, technical, administrative, financial, and safety requirements) and their relation to some variables. The researchers followed the descriptive analytical approach, The results of the questionnaire containing (5) axes and contain (70) paragraphs showing the degree of approval (large, medium, low). The values (3, 2, 1) were based on a random sample of (149) Students from universities, and the researchers used the statistical package program for social Sciences (SPSS) to conduct the statistical analysis needed for research.
• The research showed several results, the most important of which are:
1. The degree of availability of e-learning integration requirements in universities from the students' point of view was relatively high (64.017%), which is a medium degree.
2. Ordering the requirements for integrating e-learning in universities from the perspective of students came down as follows: Physical, technical, administrative financial and safety, requirements.
3. There are no statistically significant differences at the level of (α≤0.05) in the degree of availability of the requirements of integrating e-learning in universities from the point of view of students attributed to the gender variable (male, female) and the variable of college (scientific, literary).
In light of the results of the research, the researchers recommended the importance of the availability of e-learning integration requirements in universities, especially the administrative and financial requirements, the dissemination of e-learning culture in Arab educational institutions, the investment of (ICT) innovations and the improvement and development of educational learning in the Arab world.هدف هذا البحث إلى تحدید درجة توافر متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات من وجهة نظر الطلبة (المتطلبات المادیة، والبشریة الفنیة، والإداریة، والمالیة، ومتطلبات السلامة والأمان)، وعلاقتها ببعض المتغیرات، واتبع الباحثان المنهج الوصفی التحلیلی، وتم تطویر استبانة تشتمل على (5) محاور، وتحتوی على (70) فقرة تبین درجة الموافقة (کبیرة، متوسطة، قلیلة)، وتم تحدید القیم (3، 2، 1) لتقابل التقدیرات السابقة لکل فقرة من فقرات الاستبانة، وتم تطبیقها على عینة عشوائیة مکونة من (149) طالباً وطالبة من طلبة الجامعات، واستخدم الباحثان برنامج الرزمة الإحصائیة للعلوم الاجتماعیة (SPSS) لإجراء التحلیلات الإحصائیة اللازمة للبحث.
أظهر البحث عدة نتائج أهمها:
درجة توافر متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات من وجهة نظر الطلبة جاء بوزن نسبی (64.017%)، وهو بدرجة متوسطة.
ترتیب متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات من وجهة نظر الطلبة جاء تنازلیاً کما یلی: المتطلبات البشریة الفنیة، المادیة، السلامة والأمان ، المالیة، الإداریة.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى (α≤0.05) فی درجة توافر متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات من وجهة نظر الطلبة تعزى إلى متغیر الجنس (ذکور، إناث)، ومتغیر الکلیة (علمیة، أدبیة).
وفی ضوء نتائج البحث أوصى الباحثان بأهمیة توافر متطلبات دمج التعلم الإلکترونی فی الجامعات خاصة المتطلبات الإداریة، والمالیة، ونشر ثقافة التعلم الإلکترونی فی المؤسسات التعلیمیة العربیة، واستثمار مستحدثات تکنولوجیا المعلومات والاتصالات، وتحسین وتطویر العملیة التعلیمیة التعلمیة فی الوطن العربی.https://jdlol.journals.ekb.eg/article_78693_e24aae541369af3ec69b79c0ac1c6f57.pdfBeni-Suef University; Faculty of ArtsJournal of Distance Learning and Open Learning2314-882981420200501The e-learning future in Algeriaمقومات التعلیم الالکترونی بالجزائر751027869610.21608/jdlol.2020.78696ENAbdelkaderAbbasiHead of the Department of Political Science. Mostaganem University / AlgeriaMustafa KamelFoudiDoctorate researcher in political science. Faculty of Law and Political Science / Sousse / TunisiaJournal Article20200324The technology revolution has been a quantum leap in the creation of new teaching methods to bring special advantages to people who may find it difficult to enroll in the traditional education system. Algeria is among the countries that have adopted e-learning to optimize the use of modern technologies.<br /> Our study aims primarily at highlighting the experience of Algeria by following up the methods of e-learning and showing the most important features of this type of education.شکلت الثورة التکنولوجیا قفزة نوعیة فی ابتکار أسالیب تعلیم جدیدة لتحقیق ممیزات خاصة للأشخاص الذین قد یصعب علیهم الالتحاق بنظام التعلیم التقلیدی ، وتعتبر الجزائر من بین الدول التی تبنت التعلیم الالکترونی بغیة الاستفادة المثلى من التقنیات الحدیثة. تهدف دراستنا بالأساس إلى إبراز تجربة الجزائر من خلال مواکبتها لأسالیب التـــــعلیم الالکترونیة، وتسلیط الضوء على أهم ممیزات هذا النوع من التعلیم.https://jdlol.journals.ekb.eg/article_78696_907e03526f0523f7428a2e2f93832ea5.pdfBeni-Suef University; Faculty of ArtsJournal of Distance Learning and Open Learning2314-882981420200501The development of the performance of Arab universities in light of the application of e-learning - requirements and prospects With reference to my experiences in Egypt and Saudi Arabiaتطویر أداء الجامعات العربیة فی ظل تطبیق التعلم الالکترونی- متطلبات وأفاق مع الإشارة لتجربتی مصر والسعودیة1031477869710.21608/jdlol.2020.78697ENHazelNoureddinePhD - Business Administration- Messila - AlgeriaRashid GhaziAl-OtaibiPhD - Business Administration. Blonde Saudi ArabiaJournal Article20200324 Universities in the Arab world are seeking to improve their performance by exploiting all available internal environment resources in a strategy that promotes the quality of their educational and research outputs. In an external environment characterized by rapid changes in information and communication technology, this is the most difficult challenge in the confrontation. In view of the international universities and the analysis of their experiences, e-learning is one of the most modern methods adopted by international universities in order to raise the level of their performance and upgrade their level in the world ranking. The development of the performance of Arab universities requires a strategic analysis of the environment in which they work and to adopt an e-learning strategy and prepare the parties to the educational process To practice e-learning and make use of it to the fullest extent possible.
Through this article, we will discuss the extent to which the application of e-learning in the development of the performance of Arab universities, the availability of requirements for the application of e-learning and reference to the experiences of Egypt and Saudi Arabia in this fieldتسعى الجامعات فی الوطن العربی إلى رفع مستوى أدائها باستغلال کل موارد البیئة الداخلیة المتاحة وفق إستراتیجیة تعمل على ترقیة جودة مخرجاتها التعلیمیة والبحثیة، وفی ظل بیئة خارجیة تتسم بتزاید التغیرات المتسارعة لتکنولوجیا الإعلام والاتصال، فان الأمر أصبح یمثل التحدی الأصعب فی المواجهة. وبالنظر إلى الجامعات العالمیة وتحلیل تجاربها فان التعلم الالکترونی هو احد أهم الطرق الحدیثة التی اعتمدتها الجامعات العالمیة من اجل رفع مستوى أدائها وترقیة مستواها فی الترتیب العالمی، إن تطویر أداء الجامعات العربیة یتطلب تحلیل استراتیجی للبیئة التی تعمل بها والى تبنی إستراتیجیة التعلم الالکترونی وتهیئة أطراف العملیة التعلیمیة لممارسة التعلم الالکترونی والاستفادة منه لأقصى حد ممکن.
من خلال هذه المداخلة سوف نتطرق إلى مدى إسهام تطبیق التعلم الالکترونی فی تطویر أداء الجامعات العربیة بتوافر المتطلبات لتطبیق التعلم الالکترونی والاشارة لتجربتی مصر والسعودیة فی هذا المیدان.https://jdlol.journals.ekb.eg/article_78697_bf89ba1ce13a54c099b749aaefc2e73a.pdfBeni-Suef University; Faculty of ArtsJournal of Distance Learning and Open Learning2314-882981420200501E-learning via Social network: between media education and academic achievementالتعلیم الالکترونی عبر مواقع التواصل الاجتماعی : بین التربیة الإعلامیة والتحصیل الدراسی1491837869810.21608/jdlol.2020.78698ENGuerradRadhiaLecturer prof. Arab University of Tebsi - AlgeriaLadmiaAbdiLecturer prof. Arab University of Tebsi - AlgeriaJournal Article20200324<strong>Social networks are considered as one of the most important means of promoting, the media education, concerning the improvement of the academic attainment of learners, since it is essential for judging the future achievements of learners.</strong>
<strong> Our intervention aims to know the role of the social media in the academic learning through considering it as an mainstay for media education like the availability of information with less effort and during a shorter time, exchanging ideas and discussing them with specialized persons, and the availability of electronic books which help the learner when he faces documentation problems during his traditional academic attainment, all this in one hand.</strong>
<strong>On the other hand is considered destructive element of the media education, the researchers have proved that the over-use of these social networks can have negative effects on the academic attainment and producing, such as sleeping while studying and revising, to be absent-minded and other educational problems. </strong>تعتبر شبکات التواصل الاجتماعی من بین أهم وسائل الترویج للتربیة الإعلامیة فیما یخص الرفع من کفاءة التحصیل الدراسی للمتعلمین باعتباره عاملا أساسیا للحکم على مدى ما یمکن أن یحصّله المتعلم فی المستقبل.
إن الهدف من هذه المداخلة هو معرفة دور شبکات التواصل الإجتماعی فی التحصیل الدراسی من خلال اعتبارها دعامة بناءة للتربیة الإعلامیة من ناحیة سرعة توفیر المعلومات واختصار الجهد والوقت فی الحصول علیها، وتبادل الأفکار ومناقشتها مع ذوی الاختصاص، واتاحة الکتب الالکترونیة التی تساعد المتعلم على تغطیة العجز الذی یتعرض له أثناء التحصیل الدراسی التقلیدی هذا من جهة.
ومن جهة أخرى اعتبارها دعامة هدامة لها، حیث أثبتت الدراسات أن کثرة استخدام هذه الشبکات یؤثر سلبا على الإنتاجیة الدراسیة والتحصیل الدراسی کالنوم أثناء الدرس والمراجعة، وضعف الترکیز وتشتت الذهن وغیرها من المشکلات التربویة.https://jdlol.journals.ekb.eg/article_78698_b411388743ece209bcc80a4b9b8c79ba.pdf